r e c e n z j e - Krzysztof Fetras - oficjalna strona

Idź do spisu treści

Menu główne:

r e c e n z j e

 recenzje płyt

Jazz Forum LUTY (1-2/2017)  
Konrad Żywiecki  
("Odpust" 2015)
...Krzysztof zarówno jako kompozytor, jak
i gitarzysta, porusza się w obszarach szeroko pojętego gitarowego jazzowego mainstreamu, nawiązując do najlepszych wzorców. Jednocześnie jego artykulacja, frazowanie, dźwięk, prowadzenie linii melodycznej pozostają charakterystyczne, oryginalne i rozpoznawalne, czyniąc Krzysztofa Fetrasia szczególną postacią na naszej krajowej gitarowej scenie jazzowej...

                                                                 więcej tutaj


"Polish Jazz Recordings & Beyond 2016 (Wydawnictwo Drugie)
Maciej Lewenstein  
("Different Guitar" 2012)
...Dla mnie piękno tej płyty pochodzi
z połączonego dźwięku z dwóch gitar.
Poziom solówek, duetów i rytmicznego akompaniamentu jest po prostu fenomenalny. Jest to dla mnie jeden
z najlepszych polskich jazzowych albumów gitarowych wszech czasów...      więcej tutaj



Polish-Jazz
(2015)
Adam Baruch  
("Odpust" 2015)
...Ten album jest wspaniałym rozwinięciem swojego poprzednika
i ustanawia Fetrasia jako jednego najlepszych gitarzystów na polskiej scenie.
Choć nie oferuje żadnych krzykliwych ekstrawagancji, album powinien być uważnie wysłuchany przez wszystkim muzyków i fanów gitary aby zrozumieć
w jaki sposób koncept "mniej znaczy więcej" jest stosowany w sposób inteligentny
i skuteczny...                            więcej tutaj



    Polskie Radio
    Muzyka/Wydarzenia
(2015)

("Odpust" 2015)
...Na pierwszym miejscu ma być pokazanie możliwości wprowadzenia słuchacza w stan zasłuchania, zadumy, a może i błogości. Dwie gitary to korespondencja, wzajemne przenikanie się, liryczna rozmowa, poetyczne współistnienie. Dziewięć kompozycji Fetrasa - to podróż która bezwiednie zabiera mnie w rejony, które już słyszeliśmy na jego poprzednim, wydanym przed trzema laty krążku "Different Guitar". Fetras pozostał wierny swojemu przekonaniu, że liczy się „czysty” dźwięk gitary – stąd próby ukazania całej palety dźwięków wydawanych przez ten instrument/instrumenty. Ta naturalność
i ciążenie ku pewnej surowości zachęca, nurtuje i w połączeniu z umiejętnością budowania relaksacyjnej atmosfery pozwala na regeneracyjny odpoczynek
w gitarowym raju.                  więcej tutaj



Jazz Forum LUTY (1-2/2013)
Tomasz Jaśkiewicz   ("Different Guitar" 2012)
...Solidnie wypracowany warsztat
i poszanowanie dla dotychczasowego dorobku jazzowego – to jego potencjał.
Na takiej bazie może pokusić się o bardzo wiele. Krzysztof Fetraś ma bardzo szerokie horyzonty, ma wrażliwość na dźwięk,
w odniesieniu zarówno do gitary, jak i do całej przestrzeni. To dlatego jego nagrania mają klimat. To też sprawia, że jego sprawność techniczna dociera do ucha na drugim miejscu dopiero, choć jest ona dla niego przedmiotem wielkiej wagi...    
                                                                   
więcej tutaj



Polish-Jazz  (2012)
Adam Baruch  
("Different Guitar" 2012)
...To ulga znaleźć ludzi którzy traktują gitarę inaczej niż to co dyktuje moda, czyli krzykliwe Fusion lubiące się popisywać, co ma niewielki sens i nie dostarcza absolutnie jakiegokolwiek wyzwania. Muzyka którą znajdziemy tutaj przykuwa uwagę słuchacza na palcach u jego nogi przez cały czas, bądź nakazuje podążać za złożonymi improwizacjami wielowarstwowej otaczającej atmosfery, muzyki która ewoluuje co chwilę. Ogólnie jest to album dla miłośników gitary, wszędzie powinien być uważnie słuchany  gdyż stricte prezentuje unikalną i dość nietypową grę na gitarze, która oferuje słuchającym przyjemne doznania, jest pozbawiona trywialności czy zbytnich uproszczeń.
Gorąco polecam!...                   więcej tutaj



Polish-Jazz (2012)
Maciej Nowotny  ("Night in Praha Live" 1998/2005)
Krzysztof Fetras Trio
...Pisałem więcej o muzyce Krzysztofa Fetrasia opisując jego debiut nagraniowy "Caravan". To jego trzeci album, który przynosi o wiele bardziej dojrzałą muzykę. Znajduje się w głównym nurcie jazzu wnosi mocne wyczucie równowagi, wewnętrzną spójność, niemal terapeutyczny efekt...                                                     więcej tutaj



Polish-Jazz (2011)
Maciej Nowotny  
("Caravan" 1997)
...jeden utwór po drugim wchodzimy coraz dalej i głębiej w świat bardzo delikatnej
i wrażliwej gitary solo Krzysztofa Fetrasia. Jego głos jest inspirowany gitarą klasyczną, która jednak jest traktowana w typowy spontaniczny i indywidualny jazzowy sposób przynosząc muzykę zawsze melodyjną
i bardzo, bardzo liryczną. Poetyckie momenty są zdecydowanie najlepsze na tym albumie i muszę powiedzieć, że od piątego utworu pod tytułem "Czas Dla Dzieci" do końca albumu (11 utworów łącznie) ta muzyka staje się tak wciągająca, tajemnicza, zjawiskowa, że mogę tylko określić ją jako olśniewająca.
    
Jednocześnie uważam to nagranie jako jedno z bardziej satysfakcjonujących, przechowuję je ciągle wracając do niego
i jestem szczęśliwy że jego autor ma plany na przyszłość, kiedy to zdecydowanie jeden
z najbardziej utalentowanych gitarzystów w polskim jazzie...                         więcej tutaj



Jazz Forum  LUTY (1-2/2004)
Marek Cabanowski  ("Impresje Kolędowe" 2004)
...Krzysztof Fetraś zaprezentował kolekcję pięciu tradycyjnych polskich kolęd, dodając na płycie drugie tyle kompozycji podobnych w nastroju. W pierwszej najpiękniej zabrzmiała kolęda "Jezuś Malusieńki", tutaj zapisana jako kompozycja pt. "Światło". Jest w tym utworze introdukcja w wielko orkiestralnym stylu, a później piękna, ciepła improwizacja saksofonowa Michala Kulentego. Krzysztof Fetraś wspierany jest w zespole młodymi muzykami "zgarniętymi" z warsztatów gitarowych (trzech gitarzystów i skrzypaczka), którzy wzbogacają brzmienie całości. W drugiej części płyty duże wrażenie na słuchaczu robi "Pocztówka z Warszawy". Calej płyty słucha się z przyjemnością, a ludowo-kolędowy nastrój pierwszej połowy przenosi sie na pozostałe utwory. Muzyka Fetrasia relaksuje, jest spokojna...                                               więcej tutaj



Jazz Forum  
Maj (4-5/1998)
Robert Buczek   
("Caravan" 1997)
...Trochę fraz zaczerpniętych z Andaluzji, trochę z Nashville, wycezylowane, klarowne, akustyczne brzmienie, dobra technika instrumentalna zapewniająca swobodę wypowiedzi, kontemplacyjny charakter utworów to elementy, które skladają się na obraz muzyki mało wyrafinwanej, ale nie pozbawionej prostego piękna.
  
 Jest w granych przez Fetrasia frazach spokój i harmonia, która się udziela. Być może dzięki tym atutom płyta znajdzie grono odbiorców a artyście pozwoli wyjść
z cienia i stać się muzykiem poszukiwanym...                    więcej tutaj



Recenzja na okładce ("Caravan" 1997)
Dariusz Startek

...W całej przygodzie z muzyką Krzysztofa najbardziej interesuje naturalność brzmienia, jego gitara ma oblicze akustyczne, szlachetne, ale nie ortodoksyjne. Nie ucieka od elektroniki, ale wie że dobry efekt można osiągnąć wykorzystując ją w sposób indywidualny
i świadomy. Szacunek dla gitarowej klasyki umiejętnie łączy z poszukiwaniem własnego stylu,  szczególny nacisk kładąc na kompozycję i oryginalne rozwiązania harmoniczne.
Pierwszy album Krzysztofa to dzieło całkowicie autorskie. Najważniejszą jego zaletą jest dla mnie fakt, że zawarta na nim muzyka nie atakuje nas.  
W naszych czasach, czasach nachalności
i zgiełku to naprawdę wielka wartość. Gdybym miał zachęcać kogoś do jej posłuchania również nie narzucałbym się, może wspomniałbym coś o refleksyjności, budowaniu nastroju, o estetyce ECM
i o osobistym, uczuciowym klimacie
...  
                                                 
więcej tutaj


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego